Siirry sisältöön
OVinfo

Edellisellä pysäkillä kerroimme, mitä kaikkea yrityksen omistajanvaihdokseen liittyy. Seuraavaksi opit, millaista apua voit saada yrityskaupan tueksi.

Yrityksen myyntiin liittyvän ammattitaidon ja tietämyksen hankkiminen on avain onnistuneeseen kauppaan. Muista ottaa aikaa tutkia vaihtoehtoja ja hakea tarvittavaa tukea, jotta voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen elämässäsi tai liiketoiminnassasi.

Asiantuntijat tekevät omistajanvaihdoksesta määrätietoisempaa, turvallisempaa, asiantuntevampaa ja tehokkaampaa. Voit tarvita matkasi aikana useita eri asiantuntijoita, sillä omistajanvaihdoksen aikana keskustellaan mm. taloudesta, juridiikasta, viestinnästä, myynnistä ja henkisestä jaksamisesta. Asiantuntijoiden käyttö on kannattavaa senkin vuoksi, että heidän osaamisensa on ajan tasalla, he kouluttautuvat ja ovat tietoisimpia viimeisimmistä lakimuutoksista. Kun valitset asiantuntijoita, varmista heidän osaamisensa, kysy referenssejä ja huomioi, kohtaavatko kemianne.

Asiantuntija-apu

Usein yrityskaupan avuksi on hyödyllistä palkata neuvojia, kuten yritysjärjestelyjen neuvonantajia tai liiketoiminta-arvonmäärityksen asiantuntijoita. He voivat auttaa sinua arvioimaan yrityksesi arvoa, laatimaan myyntiesitteen ja neuvottelemaan kaupoista.

Yritysvälittäjä

Kauppaa voi sujuvoittaa käyttämällä ammattimaista yritysvälittäjää. Yritysvälittäjä on erikoistunut yrityskauppoihin ja voi auttaa sinua löytämään ostajia, neuvottelemaan kaupoista ja hoitamaan muita käytännön järjestelyjä.

Yrityskauppasivustot ja -portaalit

Monet verkkosivustot ja online-portaalit ovat erikoistuneet yritysten myyntiin. Voit listata yrityksesi näillä sivustoilla, jolloin tavoitat laajan ostajakunnan.

Rahoittajat

Voit keskustella ennakoivasti rahoittajien kanssa, sillä usein he auttavat mielellään sinua omistajanvaihdoksen edistämisessä.

Valitsemalla asiantuntijat huolellisesti voit parantaa mahdollisuuksiasi saavuttaa onnistunut yritysmyynti, joka tyydyttää molempia osapuolia.

Yrityskauppa voi olla pitkä ja raskas prosessi, minkä vuoksi sinun on tärkeä pohtia omia voimavarojasi. Seuraavalla pysäkillä opit, millaiset resurssit ja voimavarat voivat vaikuttaa myyntiprosessiin.